没落亭日誌

科学史/メディア論のリサーチ・ダイアリー

6月17日・18日「<視聴者>の系譜:ある文化的主体の科学技術的形成」ワークショップ

(2月25日追記:発表者募集を3月10日(金)まで延長しました)

2023年6月17日・18日に「<視聴者>の系譜:ある文化的主体の科学技術的形成」という日英バイリンガルでのワークショップを京都大学で開催しますので、発表者を募集します。対象領域は、映像文化論、メディア考古学、メディア理論史、思想史、科学史STS、デザイン史、広告史、経営学史、あるいはここに含まれないすべての領域とし、視聴者の系譜という趣旨に合致する幅広い領域からの応募を歓迎します。以下、概要について。

CfP: <視聴者>の系譜:ある文化的主体の科学技術的形成 / Techniques of the "Shichōsha": On the Technoscientific Formation of Cultural Subjects

発表希望者の応募方法などの詳細は以下のチラシ(英日バイリンガル)をご確認ください。

drive.google.com

概要(英語)

This workshop reexamines the history of Japanese television through the formation of the shichōsha (視聴者). Unlike words such as viewer, spectateur(ice), and Zuschauer*in, the Japanese term shichōsha denotes a multi- and intersensorial subject who both watches and hears. Building on this difference, our workshop explores how attempts to understand television’s shichōsha served as a site for the emergence of a hybrid human science across disciplines such as physiology, engineering, and sociology. This hybrid human science in turn became the source for new theories, practices, and technologies that shaped contemporary experiences contemporary attention and perception.

More specifically, by tracing the formation of the shichōsha, we seek to form a closer dialogue between media studies and histories of science and technology. Represented by works the like of Ōkubo Ryō’s Eizō no arukeorojī (2015), Ōsawa Satoshi’s Hihyō media-ron (2015), Iida Yutaka’s Media-ron no chisō (2020), and the essays in Zahlten and Steinberg’s Media Theory in Japan (2017), both Anglophone and Japanese scholarship have of late shifted genealogies of “media theory in Japan” away from simple narratives of academic importation from the West. As a result, we now have a growing appreciation of the critical tumult—commercial, governmental, as well as academic—surrounding new media. Nevertheless, the bulk of these studies have primarily situated “media theory” within discourses and practices of the arts, humanities, and social sciences. Left aside have been concomitant attempts by neuroscientists, programmers, psychologists to understand the televisual shichōsha, and the interaction between these technoscientific attempts and cultural theories of media broadly writ. Postwar interdisciplinary fields such as “Auditory and Visual Information Processing” (視聴科学), for instance, powered by cybernetic visions, employed television to research the perceptual systems of humans and animals—including cats, octopuses, and abalones. NHK’s own Auditory and Visual Information Processing Research Group, established in 1985, used this research to pioneer such technologies as cameras capable of predicting eye movements, surround-sound recording equipment, and AI pattern recognition software, the latter which still serves as the basis for current artificial neural networks. In this sense, our workshop aims at a collective conversation that will integrate the legacy of Japanese technical and scientific research on perception into the history of cultural theories of media in Japan.

Applications are now being accepted for 20-minute presentations. Our workshop is open to scholars at all career stages and disciplines who possess interests in the history of science, STS, intellectual history, sociology, and media studies, with the sole requirement that participants possess working Japanese in order to take part in discussions (talks themselves can be delivered in English). We would stress the sense of “workshop” as an exploratory space, and emphasize that work-in-progress, rather than finished research, is very much welcome. Furthermore, we especially welcome applications from underrepresented groups in academia. Modest travel bursaries are available (at least 10,000-yen per person, with the exact amount to be confirmed at a later date), with priority first given to scholars from underrepresented backgrounds and early career scholars.

The workshop is supported by the Suntory Foundation, the Great Britain Sasakawa Foundation, Kyoto University, and Durham University.

概要(日本語)

本ワークショップの目的は、独特な注意(attention)の構造をもつ<視聴者>という特殊な主体の形成を通じて1970年代以降の日本におけるテレビ放送の歴史を、人間についてのハイブリッドな知識が生成した場所としてとらえ返すことである。

テレビがほぼすべての家庭に設置されるようになる1970年代以降、日本全国に散らばる潜在的な消費者や投票者へと働きかけうる回路としてテレビの重要性は高まった。これに応じてテレビ視聴者という存在を理解する学問的、社会的、商業的動きも強まっていく。日本の社会理論家、批評家はテレビについての人文的なメディア理論を生み出し、独自のメディア論の系譜を作り出していく。だが、こうした人文的メディア論と並行する形でNHK放送文化研究所では社会科学的調査研究が行われ、NHK放送技術研究所/放送科学基礎研究所内に設置された視聴科学研究室では、心理学・工学・生理学を統合する学際的研究が行われるなど、メディア論はそもそも異種混交的だった。さらに、こうした学術的的知と一部で重なりながら、テレビの制作や視聴の現場でも独自の理論が作り上げられていく。リモコンやビデオデッキといった新技術の利用によって視聴行為が自由度を増すなかで、時にアイロニカルで注意散漫とされる視聴者の注意・関心の性質を理解することは、基礎科学的課題であると同時に、視聴者の注意・関心を惹きたいと考えているテレビ制作者たちの実践上の課題でもあったからだ。

それゆえ、テレビの歴史とは、理論と実践を結びつけ、人間存在についての基礎科学と工学と哲学と日常知を結びつけ、企業と大学と論壇を結びつけるハイブリッドな知の歴史でもあった。本ワークショップが目指すのは、テレビの制作・視聴実践の歴史をメディア理論史・人間科学史・メディアの技術デザイン史へと接続することで、<視聴者>という存在を結節点として新たな視覚と注意の体制を生み出したものとして、テレビの歴史を描き出すことである。